tina marie kjenner

Kortkurs

  • Skrevet 16.04.2011 klokka 13:31
  • Kategori: Blogg

På onsdag fikk jeg et innfall om å melde meg på kortkurs i en av de butikkene jeg handler slike ting. Hadde ikke trodd jeg skulle tørre å bli med på sånt, siden jeg ikke er så flink sosialt. Men det gikk helt fint. Kurset varte i 3 timer, og laget 3 forskjellige type kort. Som jeg skrev i forrige innlegg var jeg ikke så flink med det målegreiene, men jeg fikk hjelp av to som satt ved siden av meg i tillegg til hun som holdt kurset, så det ordnet seg. Og resultatet ble jo ganske bra synes jeg selv, gøy å lære noe nytt. Det siste kortet vi laget synes jeg ble finest. Det var et kort som så ut som en bok og som det var en liten boks inni til å legge f.eks telys eller sjokolade om man skal gi bort en liten oppmerksomhet. Det synes jeg var supersøtt, og kommer helt klart til å lage det flere ganger.





De 3 kortene jeg lærte å lage :)

Her er noen andre jeg har laget i det siste, som jeg også har blitt fornøyd med.



Læremåter.

  • Skrevet 14.04.2011 klokka 12:42
  • Kategori: Skolegang

Enda litt til om skole. Tror det kan være lærerikt for mange å lese om. Nå tenkte jeg skulle si litt mer om læremåter.

Jeg har ikke hatt vanlige prøver siden barneskolen, etter det har jeg bare hatt tilrettelagte prøver. Noe som har vært utrolig mye lettere for meg å gjennomføre.
Jeg prøvde å ha noen vanlige prøver i klasse på ungdomsskolen, men det ble for vanskelig for meg. Klarte ikke å konsentrere meg. Pga alle folkene rundt, og det at jeg var veldig lite interessert i det prøvene handlet om. Jeg hadde også sjelden/aldri prøver alene med lærer heller.
På vgs hadde jeg heller ikke vanlige prøver, men der hadde jeg jo lite teori i det hele tatt da. Men har jo lagt ut tidligere bilder de prøvene jeg har hatt, da mener jeg treningsrommet og hunderwasser-huset. Det er vel de største prøvene jeg hadde der, og de gikk over lang tid. Så det kan vel heller kalles for en stor oppgave.
Tror det er lurt å ikke gi så store prøver, men å heller gi de større oppgaver som de skal prøve å klare alene. Om det er noe de ikke klarer så er det kanskje lurt å spare de oppgavene til sist og løse de sammen med lærer. Vet at det kan være vanskelig å hoppe over en oppgave eller to for en med asperger, jeg vet nøyaktig hvordan det er. Men se heller på det som å spare, ikke å hoppe over eller glemme det.

På vgs hadde jeg også veldig ofte med meg ipod på skolen, det gjorde det lettere for meg å jobbe. Så det kan også være en mulighet om de trenger å stenge alt av andre lyder og stemmer ute.

Jeg har alltid hatt problemer med matte. Jeg blir irritert av bare å se på tall. Alt blir bare kaos og jeg merker at humøret mitt daler nedover med en gang. For meg var det derfor lettere å gjøre oppgaver sammen med en lærer, og veldig lite alene. Om jeg i så fall skulle gjort det alene så måtte det være oppgaver som både læreren og jeg visste at jeg kunne klare. I 10.klasse hadde jeg mattebok som 7.klasse brukte. Hadde ikke hatt sjans til å klare det som vanlige 10.klassinger drev med.
Og i går når jeg var på kortkurs så var det mye måling og snakk om 16.deler osv, jeg skjønte virkelig ingenting og måtte spørre om hjelp hele tiden. Utenom det så var det forresten veldig bra kurs. Laget 3 forskjellige type kort. Det ene var en slags gaveeske og kort i ett, det var en gaveeske på ca 1,5-2 cm tykk inni selve kortet. Synes det var kjempefint, og en veldig fin gave om man bare skal gi bort en liten oppmerksomhet. Kan vise dere om dere vil se.

En annen læremåte som jeg synes var veldig gøy er en jeg har skrevet om før, nemlig memory. Jeg synes det var kjempegøy å kunne spille i stedet for vanlige og kjedelige oppgaver. De fleste vet vel hva memory går ut på, og måten jeg og læreren spilte det på var å skrive et norsk ord på en lapp og engelsk på en annen.
Jeg føler selv at jeg ikke trengte så mye læring innen engelsk, for det har jeg kunnet siden tidlig på barneskolen fordi jeg har sett så mye på tv. Jeg klarer fint å både lese og snakke det selv, men når jeg skal snakke foran andre så høres jeg kanskje ut som at jeg trenger å kunne mer, men det er bare fordi jeg er nervøs. Og det gjelder jo når jeg snakker norsk også, liker generelt ikke å snakke foran andre.
Tv er også for meg en super måte å lære på, siden jeg ikke eier konsentrasjon. Der har jeg jo tydeligvis lært uten at det har vært hensikten, jeg har bare alltid vært glad i å se på tv.

Jeg kan skjønne at å ha det litt strengere på skolen og ikke gi etter for mange av en aspergers særheter kan virke nyttig for alle andre, men det kan ødelegge hele uken for den det gjelder. I en sånn individuell plan jeg hadde på skolen og på de ansvarsgruppemøtene vet jeg det var snakk om å ikke la meg snakke om det jeg ville. De kalte det å "gi meg en gulrot når jeg hadde vært flink". Da kunne jeg snakke om det jeg synes var interessant. Jeg hadde ingen spesielle behov for å snakke om det egentlig, men de spurte faktisk meg om veldig mye av det. Så det var ikke jeg som la opp til de samtalene som regel. Så i mine øyne var det tåpelig å sette opp det som en viktig ting.

Det er ikke så lett å komme på alt sånn med en gang, så om det er noe spesielt dere lurer på innen skole eller hva som helst annet så bare spør.


Jeg har aldri likt teori, men jeg har vært veldig glad i å lage ting. Under kan dere se hvordan oppgaver jeg har likt.


Her var oppgaven å først lage et slags hus, et spesielt hus. Deretter det samme huset igjen, denne gangen med maling. Så skulle man lage det samme huset med forskjellige mønster. Og til slutt lage det av forskjellige materialer.


Nr 1. Oppgaven var å klippe ut noe fra et blad(tror jeg), lime det på et ark, og male rundt det sånn at det på en måte glir over i hverandre. Utklippene skulle synes minst mulig. Nr 2. Binde kranser, har i ettertid drevet masse med dette i juletider. (Dette var den første jeg laget, så den er ikke heelt vellykket.)
Nr 3. Lage et penselfutteral. Det var en av de første oppgavene på vgs. Nr 4. Lage masse forskjellige former, og deretter lage mønster på dem.


Oppgaven var å lage et opplevelsesrom/inspirasjonsrom. Jeg valgte treningsrom. Dette var en slags stor prøve, og jeg endte opp med å få en 6'er på det! Veldig fornøyd med det.
"Apparatene" er laget av masse forskjellig. Båndet på tredemøllen er et bilbelte, tregulvet er laget av ispinner, og mye av det andre er laget av q-tips og sugerør. Bildene er fra brosjyrer som jeg fikk på SATS. (Jeg jobbet forresten der på den tiden)

Lik bloggen min på facebook

Hey, keep staring at me and you just might cure my Autism. Then we can work on YOUR social skills.

  • Skrevet 02.04.2011 klokka 14:51
  • Kategori: Blogg

Tina Marie - Livet mitt med Asperger syndrom

Hei! Jeg heter Tina Marie Kjenner, er 26 år og bor i Sarpsborg med min samboer og 3 firbeinte :) Jeg har Asperger syndrom, og her skriver jeg om hvordan min hverdag er. Lurer du på noe eller ønsker et intervju så send meg en mail eller sms.


KONTAKT
91994289 tina_mariie@hotmail.com

Search

Bloggdesign

hits